Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op gezondheids.startpagina.nl

Gamma gt (GGT)

Maaike
06 Jul, 2006 13:59

Een collega was vorige week naar de dokter geweest i.v.m. regelmatig zweten (50 jaar). Huisarts kon verder niets vinden, dus moest hij bloed laten onderzoeken. Hij is nu net terug van de dokter voor de uitslag. Hart = goed, kop = goed, choresterol = goed, alleen zijn gamma gt (GGT) is 4x te hoog. Nu moet hij dit morgen al laten onderzoeken door een patholoog. Heeft vermoedelijk iets te maken met de lever. Alleen hij drinkt niet en is ook niet in het buitenland geweest of heeft ook geen malaria. De zweet uitbarstingen zijn gevolg van koorts, wat weer gevolg is van een onbekende strijd van zijn witte bloedlichaampjes.

Kan iemand hier een zinnig antwoord geven over wat een te hoog GGT kan betekenen?

Bewerkt 07 Mei, 2013 18:18
marijke
08 Jul, 2006 15:56

misschien dat je hier wat aan hebt.http://users.telenet.be/lode.stevens/cma/lever.htm

ik heb ook jaren geleden last gehad van mijn lever. de werking was minimaal. waardoor ik extreem moe was. na heel veel onderzoeken o.a. op hepatitus A B en C deden ze een biopsie waaruit bleek dat ik levercirrose zou hebben . Ik dronk ook geen alcohol.Nooit gedaan zelfs. na anderhalf knapte ik weer op en daarna nooit geen last meer gehad. Dus kijk uit met conclusies de dokters plakken er al gauw een etiketje op als het om de lever gaat.

gr.Diny

Maaike
12 Jul, 2006 21:04

De bewuste collega heeft ook nog een echo gehad. Hij kreeg vandaag de uitslag van div. onderzoeken:

Helemaal niets gevonden……………….!!

De geleerden weten het momenteel ook niet en zijn met z'n allen nu druk aan het nadenken wat ze nu nog meer moeten/kunnen onderzoeken, zodat ze erachter kunnen komen waarom die Ggt 4 x te hoog is.

Er gebeurt momenteel dus niets………

Wordt vervolgd als er meer nieuws is.

ida
16 Sep, 2006 12:25

Hoi Cordiny

Je schreef: “na anderhalf knapte ik weer op”. Ik ben heel benieuwd naar anderhalf wat…. Ik heb nml ook verhoogd Gamma GL, alhoewel de waarde nu weer aan het zakken is, de huisarts denkt aan een virus maar daar is de uitslag nog niet van binnen, ondertussen ben ik al meer dan een maand extreem moe en daar word ik knettergek van. Artsen doen echter alleen maar vage uitspraken over hoe lang dat kan duren. Dus was ik benieuwd hoe lang dat bij jou heeft geduurd..

gr. Ida

PS ik hou ook veel vocht vast, maar daar heb ik al twee jaar last van en daar is nooit een oorzaak voor gevonden..

ida
16 Sep, 2006 12:26

d

Eddie mantel
27 Aug, 2009 13:09

Goedenmiddag

Bij bloedonderziek op 18/8/09 was mijn GammaGT waarde 68, terwijl het tussen 0 en 55 moet zijn.

Ik slik reeds vanaf ein jaren 80 medicynen ( eerst Zoco, daarna Cresto en nu Simvastatine)….. heeft die verhoging met dit gebruik te maken? En is er een manier om het om laag te krijgen?

met vrgr. Eddie

Peter
29 Nov, 2009 22:06

Eddie, ook mijn GGT was 2 jaar lang te hoog; behaalde waarde ca. 118. Ik ben gestopt met het dagelijkse gebruik van 3 glazen wijn en de waarde zakte. Omdat ik een statine gebruikte (ook simvastatine) waarvan ik nare bijverschijnselen kreeg, ben ik “overgezet” naar het gebruik van Ezetrol. Dit, overigens extreem dure pilletje (ca. 10x duurder dan statine) werkt niet via de lever, doch via maag/armsysteem. Mijn Ggt liep verder terug naar recent 28. Of het alcoholvrije leven en het nwe pilletje eraan ten grondslag liggen weet ik niet, wat ik wel weet is dat mijn Ggt zeer goed is nu; en dat ondanks een lichte vervetting van mijn lever. Dus niet de moed opgeven eddie.

Peter
02 Apr, 2010 11:39

Voor ieder die dit leest, mijn gamma gt waarde was in oktober 2009 boven de 200, er werd verteld geen alcohol meer te drinken (dronk 2 tot 3 glazen jenever per dag) in januari gezakt tot 105 en nu na nog steeds weinig drinken (1 borrel per week) is het gestegen tot 209. Weet iemand wat je verder zou kunnen doen, ik gebruik geen medicijnen.

Jan
10 Apr, 2012 14:49

Maaike Schreef:

——————————————————-

> Een collega was vorige week naar de dokter geweest

> i.v.m. regelmatig zweten (50 jaar). Huisarts kon

> verder niets vinden, dus moest hij bloed laten

> onderzoeken. Hij is nu net terug van de dokter

> voor de uitslag. Hart = goed, kop = goed,

> choresterol = goed, alleen zijn gamma gt (GGT) is

> 4x te hoog. Nu moet hij dit morgen al laten

> onderzoeken door een patholoog. Heeft vermoedelijk

> iets te maken met de lever. Alleen hij drinkt niet

> en is ook niet in het buitenland geweest of heeft

> ook geen malaria. De zweet uitbarstingen zijn

> gevolg van koorts, wat weer gevolg is van een

> onbekende strijd van zijn witte bloedlichaampjes.

> Kan iemand hier een zinnig antwoord geven over wat

> een te hoog GGT kan betekenen?

Jan
10 Apr, 2012 15:01

Mijn Gamma-GT is 16 x te hoog.

Omdat ik veel in de vrije natuur verblijf, heb ik in de afgelopen jaren minimaal 40 tekenbeten opgelopen.

Een infectie met de de ziekte van Lyme is bijzonder moeilijk vast te stellen. Ik heb in de afgelopen jaren 2 korte kuren tegen de ziekte van Lyme gedaan.

Misschien dat een moeilijk vast te stellen infectie voor een hoog Gamma-GT gehalte kan zorgen.

Ik heb chronisch pijn door mijn hele lichaam. Dag in dag uit.